Κατατέθηκε στη Βουλή το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, μετά την έγκρισή του από το υπουργικό συμβούλιο. Προβλέπει μέτρα ύψους 28 δισ. ευρώ για το διάστημα 2011-2015.
Τα μέτρα κατανέμονται ως εξής:
το 2011 6,5 δισ. ευρώ ή 23,1% των συνολικών μέτρων,
το 2012 6,8 δισ. ευρώ ή 24% των συνολικών μέτρων,
το 2013 5,2 δισ. ευρώ ή 18,5% των συνολικών μέτρων,
το 2014 5,4 δισ. ευρώ ή 19,3% των συνολικών μέτρων
και το 2015 4,3 δισ. ευρώ ή 15,1% των συνολικών μέτρων.
Στο Πρόγραμμα δεν περιλαμβάνεται η έκτακτη εισφορά που σχεδιάζεται από την κυβέρνηση να επιβληθεί επί των δηλωθέντων εισοδημάτων.
Στο κείμενο του μεσοπρόθεσμου που δόθηκε στη δημοσιότητα αναφέρεται απλώς πως προβλέπονται παρεμβάσεις για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης κυρίως στους άμεσους, αλλά και στους έμμεσους φόρους (ύψους 6 δισ. ευρώ), χωρίς όμως να υπάρχει εξειδίκευση των μέτρων που θα ληφθούν.
Όπως είχε διαρρεύσει, μετατίθεται η μείωση της φορολογίας σε βάθος χρόνου. Συγκεκριμένα, στο μεσοπρόθεσμο σημειώνεται πως η κυβέρνηση δεσμεύεται για την επαναξιολόγηση του συστήματος φορολόγησης και την επιδίωξη της μείωσης των συντελεστών με νομοθετική παρέμβαση που θα πραγματοποιηθεί το Σεπτέμβριο του 2011.
Επιπλέον, προβλέπεται μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων μέσω της μείωσης του αριθμού των συμβασιούχων, η οποία συνεχίζεται έως το 2015 και της εφαρμογής σημαντικών περιορισμών στις προσλήψεις. Συγκεκριμένα, θα ισχύσει κανόνας 1:10 στις προλήψεις το 2011 και 1:5 τα επόμενα χρόνια χωρίς καμία εξαίρεση. Προβλέπεται ακόμη εξίσωση μισθών δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Η δαπάνη του δημοσίου για εξοπλιστικά προγράμματα μειώνεται την περίοδο 2010-2015 περισσότερα από 800 εκατ. ευρώ, ενώ πρόσθετα 400 εκατ. ευρώ θα εξοικονομηθούν από δράσης για την αναδιοργάνωση και τη μείωση του λειτουργικού κόστους στον τομέα της Αμυνας.
Σε ό,τι αφορά τις κοινωνικές δαπάνες, προβλέπεται εξορθολογισμός στις λίστες των δικαιούχων των επιδομάτων.
Παράλληλα, η κυβέρνηση προχωρά στην αναστολή του πόθεν έσχες για κάθε κατοικία για τα επόμενα δύο χρόνια, με στόχο την τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας. Επιπλέον, δεν θα γίνει καμία περαιτέρω αύξηση στις αντικειμενικές αξίες το 2011, ενώ προωθείται παρέμβαση για την οριστική επίλυση του προβλήματος της αυθαίρετης δόμησης.
Αναφορικά με τις αποκρατικοποιήσεις, μεταξύ άλλων, όπως επίσης είχε διαρρεύσει, προβλέπεται πλήρης ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ από φέτος.
Φορολογικά
Στο πεδίο της φορολογίας προβλέπονται τα εξής:
* Αξιολόγηση και μείωση των φοροαπαλλαγών, μέτρο από το οποίο εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν 100 εκατ. ευρώ το 2011 και 500 εκατ. ευρώ το 2012 ενώ άλλα 300 εκατ. ευρώ προβλέπονται για το 2014
* Αύξηση του ΦΠΑ στη εστίαση από το 13% στο 23% που θα επιβληθεί από την 1 Σεπτεμβρίου 2011 και θα αποδώσει έσοδα 300 εκατ. ευρώ φέτος και 700 εκατ. ευρώ το 2012.
* Αλλαγή στο φόρο ακίνητης περιουσίας μέσω διεύρυνσης της φορολογικής βάσης. Εξετάζεται συγκεκριμένα να μειωθεί το αφορολόγητο όριο που σήμερα είναι 400.000 ευρώ (αντικειμενικής αξίας) στα επίπεδα των 100.000 ευρώ που σημαίνει ότι δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες θα πληρώσουν Φόρο Ακίνητης Περιουσίας. Από το μέτρο προβλέπεται να εισπραχθούν 500 εκατ. ευρώ το 2011 και συνολικά 1,215 δισ. ευρώ μέχρι και το 2015
* Ρύθμιση στα αυθαίρετα μέτρο από το οποίο προσδοκώνται έσοδα 300 εκατ. ευρώ φέτος.
* Αλλαγή στη δομή του φόρου καπνού με βάση την οποία θα αυξηθεί ουσιαστικά ο φόρος στα φθηνότερα τσιγάρα. Εκτιμώνται έσοδα 150 εκατ. ευρώ φέτος και επιπλέον 150 εκατ. ευρώ το 2012
* Αύξηση των τελών κυκλοφορίας ΙΧ αυτοκινήτων για το 2012 τα οποία θα εισπραχθούν φέτος και αναμένεται να αποδώσουν 100 εκατ. ευρώ
* Έκτακτη εισφορά σε οχήματα μεγάλου κυβισμού, μεγάλης αξίας ακίνητα, σκάφη και πισίνες, μέτρο από το οποίο προσδοκώνται έσοδα 100 εκατ. ευρώ φέτος.
* Φορολόγηση των χρηματοοικονομικών συναλλαγών από την οποία προσδοκώνται έσοδα φέτος ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικά οι παρεμβάσεις, όπως αυτές περιγράφονται στο ενημερωτικό σημείωμα που δόθηκε στη δημοσιότητα, έχουν ως εξής:
1. Μισθολογική δαπάνη
* Προβλέπεται μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων μέσω της μείωσης του αριθμού των συμβασιούχων, η οποία συνεχίζεται έως το 2015 και της εφαρμογής σημαντικών περιορισμών στις προσλήψεις (πάγωμα προσλήψεων το 2010, εξαιρώντας τους τομείς της υγείας, της παιδείας, της ασφάλειας, κανόνας 1:10 στις προλήψεις το 2011 και 1:5 τα επόμενα χρόνια χωρίς καμία εξαίρεση). Όπως επισημαίνει το υπουργείο Οικονομικών, μόνο με αυτή την πολιτική εκτιμάται ότι ο αριθμός των αμειβόμενων από το δημόσιο και χωρίς καμία απόλυση θα μειωθεί κατά τουλάχιστον 150.000 άτομα σε σχέση με το 2010 (και περισσότερο από 230.000 άτομα αν συγκρίνουμε με το 2009). Επιπρόσθετα, εφαρμόζεται, για πρώτη φορά ο θεσμός της εθελούσιας μερικής απασχόλησης και προσωρινής αποχώρησης, και οι μετατάξεις θα γίνονται μέσα από αξιολόγηση από τον ΑΣΕΠ εισάγοντας παράλληλα τη δυνατότητα για περιορισμένες χρονικά μεταβατικές περιόδους μετ αποδοχών (εργασιακή εφεδρεία) πριν τη διαδικασία της μετάταξης.
* Εξορθολογισμός του μισθολογίου του δημοσίου τομέα.
Από το 2011 ξεκινάει η σταδιακή μετάβαση στο νέο ενιαίο μισθολόγιο που θα θεσπιστεί τον Ιούλιο. Με το νέο ενιαίο μισθολόγιο:
* μεγάλο μέρος των σημερινών επιδομάτων ενσωματώνονται στο βασικό μισθό
* το μισθολόγιο του δημοσίου τομέα εναρμονίζεται με τα δεδομένα του ιδιωτικού τομέα
* οι μισθοί συνδέονται με τους ρόλους και τις θέσεις των υπαλλήλων
2. Λειτουργικές δαπάνες του δημοσίου
Το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής περιλαμβάνει παρεμβάσεις ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ για τη μείωση των λειτουργικών δαπανών στην κεντρική διοίκηση, τους ΟΚΑ, τους ΟΤΑ και άλλους φορείς του δημοσίου.
Όπως επισημαίνει το υπουργείο Οικονομικών, για τη σύνταξη του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου για πρώτη φορά αξιολογήθηκαν οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού, εντοπίστηκαν τομείς που είναι εφικτή η άμεση περικοπή δαπανών (ελαστικές λειτουργικές δαπάνες) ή περικοπή δαπανών μεσοπρόθεσμα μέσα από τη λειτουργία του ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικών προμηθειών (που αναμένεται κυρίως να οδηγήσει σε μείωση των τιμών στις προμήθειες του δημοσίου), τη μείωση των δαπανών για ενοίκια, την ενεργειακή εξοικονόμηση στα δημόσια κτήρια, την ένταξη όλου του δημοσίου στο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο Σύζευξις.
Περαιτέρω εξοικονόμηση στοχεύεται μέσα από τη συνέχιση της αξιολόγησης όλων των δαπανών και την εφαρμογή ποσοτικών κριτηρίων που θα προκύψουν μέσα από την πλήρη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Δημοσίων Δαπανών (που ξεκίνησε την λειτουργία του για τον Κρατικό Προϋπολογισμό την 1η Ιανουαρίου 2011 και θα επεκταθεί σε όλο το δημόσιο τομέα).
3. Καταργήσεις - συγχωνεύσεις φορέων
Όπως σημειώνει το υπουργείο, η πολιτική για τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων και νομικών προσώπων παράλληλα με τη συγκράτηση της δαπάνης για μεταβιβάσεις που σε μεγάλο βαθμό δεν ελέγχονται για την απόδοσή τους σε όρους παρεχόμενων υπηρεσιών έχει ήδη ξεκινήσει από το 2010 και περιλαμβάνει τέσσερις μεγάλες κατηγορίες:
* Φορείς που δεν υπάγονται στη Γενική Κυβέρνηση αλλά λαμβάνουν δημόσια επιχορήγηση σε τακτική βάση (π.χ. αθλητικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, μουσεία, συλλογές κ.λπ.)
* Φορείς που δεν υπάγονται στη Γενική Κυβέρνηση, αλλά επιχορηγούνται τακτικά από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ή τους προϋπολογισμούς των άλλων φορέων του δημοσίου, καθώς παρέχουν συμπληρωματικές δραστηριότητες (π.χ. ΟΚΕ).
* Φορείς που η λειτουργία τους συνδέεται άμεσα με συγκεκριμένους τομείς πολιτικής (π.χ. ΟΤΑ, ΟΚΑ, σχολεία, νοσοκομεία, στρατόπεδα, αστυνομικά τμήματα, πρεσβείες, προξενεία, γραφεία τύπου εξωτερικού κ.λπ.).
* Φορείς εντός δημοσίου που επηρεάζουν τα οικονομικά αποτελέσματα της Γενικής Κυβέρνησης (π.χ. ΙΓΜΕ, ΟΔΔΥκ.λπ.).
Ως προς την πρώτη και τη δεύτερη κατηγορία, η άμεση πολιτική παρέμβαση είναι η μείωση των επιχορηγήσεων από τον τακτικό προϋπολογισμό κατά 300 εκ. Ευρώ μέσα στο 2011, ενώ το ίδιο προτείνεται και ως δράση σε μια σειρά από άλλους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα π.χ. ΟΤΑ, ΟΚΑ κ.λπ.
Το επόμενο βήμα αφορά σε συγχωνεύσεις σχολείων (σχέδιο δράσης υπουργείου παιδείας), νοσοκομείων (με τον νέο υγειονομικό χάρτη), αστυνομικών τμημάτων, στρατοπέδων κ.λπ. Από τις παρεμβάσεις αυτές αναμένεται η εξοικονόμηση περίπου 225 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2011-2015.
Ως προς την τέταρτη κατηγορία, οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν καταργήσεις φορέων και δραστηριοτήτων τους ή συγχωνεύσεις φορέων με στόχο την εξοικονόμηση περίπου 800 εκ. Ευρώ στην περίοδο 2011-2015. Ήδη έχουν καταργηθεί ή συγχωνευθεί 77 φορείς ενώ στον άμεσο προγραμματισμό είναι η κατάργηση και συγχώνευση άλλων 75 φορέων (συμπεριλαμβανομένων 10 μεγάλων).
4. Αναδιοργάνωση ΔΕΚΟ
Η πολιτική για τις ΔΕΚΟ περιλαμβάνει σχέδια αναδιοργάνωσης με στόχο την βελτίωση των αποτελεσμάτων τους κατά 1,5 δισ. ευρώ έως το 2015.
5. Αμυντικές δαπάνες
Η δαπάνη του δημοσίου για εξοπλιστικά προγράμματα μειώνεται την περίοδο 2010-2015 περισσότερα από 800 εκατ. ευρώ, ενώ πρόσθετα 400 εκατ. ευρώ θα εξοικονομηθούν από δράσης για την αναδιοργάνωση και τη μείωση του λειτουργικού κόστους στον τομέα της ʼμυνας. Η συνολική μείωση των αμυντικών δαπανών κατά περίπου 1,1 δις ευρώ αντιστοιχεί σε μείωση περίπου 20% των αμυντικών δαπανών.
6. Δαπάνες υγείας και φαρμακευτική δαπάνη
Η προσπάθεια συνεχίζεται και μέσα στο 2011 με εξοικονομήσεις περίπου 1 δισ. Ευρώ, ενώ οι πρόσθετες παρεμβάσεις που προβλέπονται για τους τομείς της υγείας και της δαπάνης φαρμάκου αναμένεται να προκαλέσουν εξοικονομήσεις πάνω από 1,6 δισ. Ευρώ μεταξύ άλλων μέσα από:
* Την εφαρμογή κεντρικού συστήματος προμηθειών στα νοσοκομεία
* Τον νέο υγειονομικό χάρτη
* Την εφαρμογή σύγχρονων συστημάτων τιμολογήσεων των ιατρικών πράξεων στα νοσοκομεία
* Την επέκταση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και την επέκταση του ελέγχου των συνταγών
* Την καθιέρωση ασφαλιστικής τιμής για τα φάρμακα
* Τον περαιτέρω εξορθολογισμό στις λίστες φαρμάκων
7. Εξορθολογισμός και στόχευση κοινωνικών δαπανών και ενίσχυση των εσόδων του συστήματος κοινωνικής προστασίας
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, στόχος είναι ο εξορθολογισμός και Όπως σημειώνει το υπουργείο Οικονομικών, το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο περιλαμβάνει άμεσες παρεμβάσεις για τη συγκράτηση του κόστους των κοινωνικών μεταβιβάσεων και την ενίσχυση των εσόδων τους μέσα από την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής, αλλά και την εφαρμογή εισφοράς αλληλεγγύης υπέρ ανεργίας ώστε να μπορέσει να στηριχθεί ο πληθυσμός που βρίσκεται εκτός αγοράς εργασίας όσο και μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις που αφορούν στη συνολική αξιολόγηση του συστήματος κοινωνικής προστασίας.
Παράλληλα συνεχίζονται τα προγράμματα ενεργητικής στήριξης του ΟΑΕΔ
Παράλληλα προβλέπεται εξορθολογισμός στις λίστες των δικαιούχων των επιδομάτων που θα μπορούσε, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, να οδηγήσει παράλληλα με τις εξοικονομήσεις ακόμη και σε αυξήσεις σε παροχές προς τις πιο ευάλωτες κοινωνικά ομάδες.
Το υπουργείο σημειώνει επίσης πως με την εξυγίανση του συστήματος κοινωνικών μεταβιβάσεων θα μπορέσει να γίνει εφικτή και η μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
8. Αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και ενίσχυση των φορολογικών εσόδων
Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει:
* Παρεμβάσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής (ύψους 3 δισ. ευρώ) που βασίζονται στο επιχειρησιακό σχέδιο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής που παρουσιάστηκε τον Απρίλιο.
* Παρεμβάσεις για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης κυρίως στους άμεσους, αλλά και στους έμμεσους φόρους (ύψους 6 δισ. ευρώ).
Μεταξύ άλλων σημειώνεται πως η κυβένρηση προχωρά στην αναστολή του πόθεν έσχες για κάθε κατοικία για τα επόμενα δύο χρόνια.
Δεσμεύεται επίσης για την επαναξιολόγηση του συστήματος φορολόγησης και την επιδίωξη της μείωσης των συντελεστών με νομοθετική παρέμβαση που θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο του 2011.
9. Τοπική αυτοδιοίκηση
Προβλέπεται αξιολόγηση των δαπανών, κυρίως των ελαστικών λειτουργικών δαπανών, αλλά και σταδιακή ενίσχυση των εσόδων.
Η συνολική βελτίωση που αναμένεται στα αποτελέσματα των ΟΤΑ είναι περίπου 1,3 δισ. ευρώ και θα προέλθει κυρίως από οικονομίες κλίμακας με την υλοποίηση του Καλλικράτη, την αύξηση εσόδων και την ενίσχυση της συμμόρφωσης μέσα από την απαίτηση της δημοτικής ενημερώτητας, αλλά και τη σταδιακή αυτονόμηση μέρους των εσόδων τους από τον Τακτικό Προϋπολογισμό μέσα από την αύξηση των τοπικών τελών και άλλων εσόδων των δήμων.
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της περιουσίας του δημοσίου, στόχος είναι εισπράξεις ύψους 50 δισ. ευρώ έως το 2015 τα 15 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2012.
Στο Ταμείο θα περιέλθει η ιδιοκτησία των εμπορεύσιμων περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, προκειμένου να αποκρατικοποιηθούν (εταιρικές συμμετοχές, δικαιώματα καθώς και εμπορεύσιμα ακίνητα του Δημοσίου. Τα περιουσιακά στοιχεία υπό τη διαχείριση της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας, τα οποία ανήκουν στη δημόσια κτήση, εξαιρούνται από τις συναλλακτικές δυνατότητες του Ταμείου).
Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, το Ταμείο θα στελεχωθεί από πρόσωπα εγνωσμένης κατάρτισης και εμπειρίας στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων και η διοίκησή του θα τύχει της έγκρισης της Βουλής, στην οποία θα διαβιβάζεται τακτικά έκθεση πεπραγμένων με το στάδιο αξιοποίησης κάθε περιουσιακού στοιχείου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη- μέλη της ευρωζώνης μπορούν να ορίσουν δύο παρατηρητές που δεν θα μετέχουν στη διοίκηση του Ταμείου.
Στο Ταμείο θα μεταβιβαστούν μετοχές και τα συναφή δικαιώματα των περιουσιακών στοιχείων που πρόκειται να αποκρατικοποιηθούν, προκειμένου να προχωρήσει στην αξιοποίησή τους με βάση τις επικρατούσες συνθήκες της αγοράς. Το Ταμείο θα μπορεί να αντλεί χρήματα μέσω δανεισμού ή παροχή ασφάλειας. Δεν θα υπάρχει δυνατότητα επαναμεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων του Ταμείου, δεδομένου ότι τα καθαρά έσοδα που θα προκύπτουν, θα αποδίδονται στο Δημόσιο για τη μείωση του χρέους.
Έχουν ήδη επιλεγεί σύμβουλοι αποκρατικοποιήσεων για: ΔΕΠΑ ΕΑΣ, ΔΑΑ ΤΠΔ, Ελληνικό, Φάσμα Συχνοτήτων, ΟΠΑΠ, ΟΔΙΕ Κρατικά Λαχεία, ΕΛΒΟ Κοίτασμα Αερίου «Νότια Καβάλα», Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, Χαρτοφυλάκιο Ακινήτων Δημοσίου.
Έχουν δρομολογηθεί διαδικασίες για: ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΤΑ, ΛΑΡΚΟ Καζίνο, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Περιφερειακά Αεροδρόμια και Λιμάνια.
Στο μεσοπρόθεσμο επισημαίνεται πως το δημόσιο διατηρεί μειοψηφικά ποσοστά που διασφαλίζουν έλεγχο σε κρίσιμες δικτυακές υποδομές.
Στα προς αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου περιλαμβάνονται τα ακόλουθα:
2011
Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος (OTE)
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ)
ΟΠΑΠ
Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης
Κρατικά Λαχεία
Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς
Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ)
Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο
Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ)
Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Αερίου (ΔΕΣΦΑ)
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΛΑΡΚΟ
AlphaBank
Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος
Οργαν. Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ)
ʼδειες Κινητής Τηλεφωνίας
Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας
Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ)
Ελληνικό
Τέσσερα Αεροσκάφη Airbus
Ακίνητα
2012-2015
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ)
Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ)
Τράπεζα Πειραιώς
Αγροτική Τράπεζα Ελλάδος (ATE)
Αυτοκινητόδρομος «Εγνατία Οδός»
Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ)
Λιμάνια
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Πρωτευούσης
Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων
Ακίνητα 2
Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ)
Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι
Περιφερειακά Αεροδρόμια
Ελληνικό 2
Ψηφιακό Μέρισμα
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης
Μεταλλευτικά Δικαιώματα
Υποθαλάσσιο κοίτασμα/αποθήκη φυσικού αερίου «Ν. Καβάλα»
http://www.lay-out.gr/ellada/26572
Τα μέτρα κατανέμονται ως εξής:
το 2011 6,5 δισ. ευρώ ή 23,1% των συνολικών μέτρων,
το 2012 6,8 δισ. ευρώ ή 24% των συνολικών μέτρων,
το 2013 5,2 δισ. ευρώ ή 18,5% των συνολικών μέτρων,
το 2014 5,4 δισ. ευρώ ή 19,3% των συνολικών μέτρων
και το 2015 4,3 δισ. ευρώ ή 15,1% των συνολικών μέτρων.
Στο Πρόγραμμα δεν περιλαμβάνεται η έκτακτη εισφορά που σχεδιάζεται από την κυβέρνηση να επιβληθεί επί των δηλωθέντων εισοδημάτων.
Στο κείμενο του μεσοπρόθεσμου που δόθηκε στη δημοσιότητα αναφέρεται απλώς πως προβλέπονται παρεμβάσεις για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης κυρίως στους άμεσους, αλλά και στους έμμεσους φόρους (ύψους 6 δισ. ευρώ), χωρίς όμως να υπάρχει εξειδίκευση των μέτρων που θα ληφθούν.
Όπως είχε διαρρεύσει, μετατίθεται η μείωση της φορολογίας σε βάθος χρόνου. Συγκεκριμένα, στο μεσοπρόθεσμο σημειώνεται πως η κυβέρνηση δεσμεύεται για την επαναξιολόγηση του συστήματος φορολόγησης και την επιδίωξη της μείωσης των συντελεστών με νομοθετική παρέμβαση που θα πραγματοποιηθεί το Σεπτέμβριο του 2011.
Επιπλέον, προβλέπεται μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων μέσω της μείωσης του αριθμού των συμβασιούχων, η οποία συνεχίζεται έως το 2015 και της εφαρμογής σημαντικών περιορισμών στις προσλήψεις. Συγκεκριμένα, θα ισχύσει κανόνας 1:10 στις προλήψεις το 2011 και 1:5 τα επόμενα χρόνια χωρίς καμία εξαίρεση. Προβλέπεται ακόμη εξίσωση μισθών δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Η δαπάνη του δημοσίου για εξοπλιστικά προγράμματα μειώνεται την περίοδο 2010-2015 περισσότερα από 800 εκατ. ευρώ, ενώ πρόσθετα 400 εκατ. ευρώ θα εξοικονομηθούν από δράσης για την αναδιοργάνωση και τη μείωση του λειτουργικού κόστους στον τομέα της Αμυνας.
Σε ό,τι αφορά τις κοινωνικές δαπάνες, προβλέπεται εξορθολογισμός στις λίστες των δικαιούχων των επιδομάτων.
Παράλληλα, η κυβέρνηση προχωρά στην αναστολή του πόθεν έσχες για κάθε κατοικία για τα επόμενα δύο χρόνια, με στόχο την τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας. Επιπλέον, δεν θα γίνει καμία περαιτέρω αύξηση στις αντικειμενικές αξίες το 2011, ενώ προωθείται παρέμβαση για την οριστική επίλυση του προβλήματος της αυθαίρετης δόμησης.
Αναφορικά με τις αποκρατικοποιήσεις, μεταξύ άλλων, όπως επίσης είχε διαρρεύσει, προβλέπεται πλήρης ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ από φέτος.
Φορολογικά
Στο πεδίο της φορολογίας προβλέπονται τα εξής:
* Αξιολόγηση και μείωση των φοροαπαλλαγών, μέτρο από το οποίο εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν 100 εκατ. ευρώ το 2011 και 500 εκατ. ευρώ το 2012 ενώ άλλα 300 εκατ. ευρώ προβλέπονται για το 2014
* Αύξηση του ΦΠΑ στη εστίαση από το 13% στο 23% που θα επιβληθεί από την 1 Σεπτεμβρίου 2011 και θα αποδώσει έσοδα 300 εκατ. ευρώ φέτος και 700 εκατ. ευρώ το 2012.
* Αλλαγή στο φόρο ακίνητης περιουσίας μέσω διεύρυνσης της φορολογικής βάσης. Εξετάζεται συγκεκριμένα να μειωθεί το αφορολόγητο όριο που σήμερα είναι 400.000 ευρώ (αντικειμενικής αξίας) στα επίπεδα των 100.000 ευρώ που σημαίνει ότι δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες θα πληρώσουν Φόρο Ακίνητης Περιουσίας. Από το μέτρο προβλέπεται να εισπραχθούν 500 εκατ. ευρώ το 2011 και συνολικά 1,215 δισ. ευρώ μέχρι και το 2015
* Ρύθμιση στα αυθαίρετα μέτρο από το οποίο προσδοκώνται έσοδα 300 εκατ. ευρώ φέτος.
* Αλλαγή στη δομή του φόρου καπνού με βάση την οποία θα αυξηθεί ουσιαστικά ο φόρος στα φθηνότερα τσιγάρα. Εκτιμώνται έσοδα 150 εκατ. ευρώ φέτος και επιπλέον 150 εκατ. ευρώ το 2012
* Αύξηση των τελών κυκλοφορίας ΙΧ αυτοκινήτων για το 2012 τα οποία θα εισπραχθούν φέτος και αναμένεται να αποδώσουν 100 εκατ. ευρώ
* Έκτακτη εισφορά σε οχήματα μεγάλου κυβισμού, μεγάλης αξίας ακίνητα, σκάφη και πισίνες, μέτρο από το οποίο προσδοκώνται έσοδα 100 εκατ. ευρώ φέτος.
* Φορολόγηση των χρηματοοικονομικών συναλλαγών από την οποία προσδοκώνται έσοδα φέτος ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικά οι παρεμβάσεις, όπως αυτές περιγράφονται στο ενημερωτικό σημείωμα που δόθηκε στη δημοσιότητα, έχουν ως εξής:
1. Μισθολογική δαπάνη
* Προβλέπεται μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων μέσω της μείωσης του αριθμού των συμβασιούχων, η οποία συνεχίζεται έως το 2015 και της εφαρμογής σημαντικών περιορισμών στις προσλήψεις (πάγωμα προσλήψεων το 2010, εξαιρώντας τους τομείς της υγείας, της παιδείας, της ασφάλειας, κανόνας 1:10 στις προλήψεις το 2011 και 1:5 τα επόμενα χρόνια χωρίς καμία εξαίρεση). Όπως επισημαίνει το υπουργείο Οικονομικών, μόνο με αυτή την πολιτική εκτιμάται ότι ο αριθμός των αμειβόμενων από το δημόσιο και χωρίς καμία απόλυση θα μειωθεί κατά τουλάχιστον 150.000 άτομα σε σχέση με το 2010 (και περισσότερο από 230.000 άτομα αν συγκρίνουμε με το 2009). Επιπρόσθετα, εφαρμόζεται, για πρώτη φορά ο θεσμός της εθελούσιας μερικής απασχόλησης και προσωρινής αποχώρησης, και οι μετατάξεις θα γίνονται μέσα από αξιολόγηση από τον ΑΣΕΠ εισάγοντας παράλληλα τη δυνατότητα για περιορισμένες χρονικά μεταβατικές περιόδους μετ αποδοχών (εργασιακή εφεδρεία) πριν τη διαδικασία της μετάταξης.
* Εξορθολογισμός του μισθολογίου του δημοσίου τομέα.
Από το 2011 ξεκινάει η σταδιακή μετάβαση στο νέο ενιαίο μισθολόγιο που θα θεσπιστεί τον Ιούλιο. Με το νέο ενιαίο μισθολόγιο:
* μεγάλο μέρος των σημερινών επιδομάτων ενσωματώνονται στο βασικό μισθό
* το μισθολόγιο του δημοσίου τομέα εναρμονίζεται με τα δεδομένα του ιδιωτικού τομέα
* οι μισθοί συνδέονται με τους ρόλους και τις θέσεις των υπαλλήλων
2. Λειτουργικές δαπάνες του δημοσίου
Το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής περιλαμβάνει παρεμβάσεις ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ για τη μείωση των λειτουργικών δαπανών στην κεντρική διοίκηση, τους ΟΚΑ, τους ΟΤΑ και άλλους φορείς του δημοσίου.
Όπως επισημαίνει το υπουργείο Οικονομικών, για τη σύνταξη του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου για πρώτη φορά αξιολογήθηκαν οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού, εντοπίστηκαν τομείς που είναι εφικτή η άμεση περικοπή δαπανών (ελαστικές λειτουργικές δαπάνες) ή περικοπή δαπανών μεσοπρόθεσμα μέσα από τη λειτουργία του ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικών προμηθειών (που αναμένεται κυρίως να οδηγήσει σε μείωση των τιμών στις προμήθειες του δημοσίου), τη μείωση των δαπανών για ενοίκια, την ενεργειακή εξοικονόμηση στα δημόσια κτήρια, την ένταξη όλου του δημοσίου στο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο Σύζευξις.
Περαιτέρω εξοικονόμηση στοχεύεται μέσα από τη συνέχιση της αξιολόγησης όλων των δαπανών και την εφαρμογή ποσοτικών κριτηρίων που θα προκύψουν μέσα από την πλήρη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Δημοσίων Δαπανών (που ξεκίνησε την λειτουργία του για τον Κρατικό Προϋπολογισμό την 1η Ιανουαρίου 2011 και θα επεκταθεί σε όλο το δημόσιο τομέα).
3. Καταργήσεις - συγχωνεύσεις φορέων
Όπως σημειώνει το υπουργείο, η πολιτική για τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων και νομικών προσώπων παράλληλα με τη συγκράτηση της δαπάνης για μεταβιβάσεις που σε μεγάλο βαθμό δεν ελέγχονται για την απόδοσή τους σε όρους παρεχόμενων υπηρεσιών έχει ήδη ξεκινήσει από το 2010 και περιλαμβάνει τέσσερις μεγάλες κατηγορίες:
* Φορείς που δεν υπάγονται στη Γενική Κυβέρνηση αλλά λαμβάνουν δημόσια επιχορήγηση σε τακτική βάση (π.χ. αθλητικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, μουσεία, συλλογές κ.λπ.)
* Φορείς που δεν υπάγονται στη Γενική Κυβέρνηση, αλλά επιχορηγούνται τακτικά από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ή τους προϋπολογισμούς των άλλων φορέων του δημοσίου, καθώς παρέχουν συμπληρωματικές δραστηριότητες (π.χ. ΟΚΕ).
* Φορείς που η λειτουργία τους συνδέεται άμεσα με συγκεκριμένους τομείς πολιτικής (π.χ. ΟΤΑ, ΟΚΑ, σχολεία, νοσοκομεία, στρατόπεδα, αστυνομικά τμήματα, πρεσβείες, προξενεία, γραφεία τύπου εξωτερικού κ.λπ.).
* Φορείς εντός δημοσίου που επηρεάζουν τα οικονομικά αποτελέσματα της Γενικής Κυβέρνησης (π.χ. ΙΓΜΕ, ΟΔΔΥκ.λπ.).
Ως προς την πρώτη και τη δεύτερη κατηγορία, η άμεση πολιτική παρέμβαση είναι η μείωση των επιχορηγήσεων από τον τακτικό προϋπολογισμό κατά 300 εκ. Ευρώ μέσα στο 2011, ενώ το ίδιο προτείνεται και ως δράση σε μια σειρά από άλλους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα π.χ. ΟΤΑ, ΟΚΑ κ.λπ.
Το επόμενο βήμα αφορά σε συγχωνεύσεις σχολείων (σχέδιο δράσης υπουργείου παιδείας), νοσοκομείων (με τον νέο υγειονομικό χάρτη), αστυνομικών τμημάτων, στρατοπέδων κ.λπ. Από τις παρεμβάσεις αυτές αναμένεται η εξοικονόμηση περίπου 225 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2011-2015.
Ως προς την τέταρτη κατηγορία, οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν καταργήσεις φορέων και δραστηριοτήτων τους ή συγχωνεύσεις φορέων με στόχο την εξοικονόμηση περίπου 800 εκ. Ευρώ στην περίοδο 2011-2015. Ήδη έχουν καταργηθεί ή συγχωνευθεί 77 φορείς ενώ στον άμεσο προγραμματισμό είναι η κατάργηση και συγχώνευση άλλων 75 φορέων (συμπεριλαμβανομένων 10 μεγάλων).
4. Αναδιοργάνωση ΔΕΚΟ
Η πολιτική για τις ΔΕΚΟ περιλαμβάνει σχέδια αναδιοργάνωσης με στόχο την βελτίωση των αποτελεσμάτων τους κατά 1,5 δισ. ευρώ έως το 2015.
5. Αμυντικές δαπάνες
Η δαπάνη του δημοσίου για εξοπλιστικά προγράμματα μειώνεται την περίοδο 2010-2015 περισσότερα από 800 εκατ. ευρώ, ενώ πρόσθετα 400 εκατ. ευρώ θα εξοικονομηθούν από δράσης για την αναδιοργάνωση και τη μείωση του λειτουργικού κόστους στον τομέα της ʼμυνας. Η συνολική μείωση των αμυντικών δαπανών κατά περίπου 1,1 δις ευρώ αντιστοιχεί σε μείωση περίπου 20% των αμυντικών δαπανών.
6. Δαπάνες υγείας και φαρμακευτική δαπάνη
Η προσπάθεια συνεχίζεται και μέσα στο 2011 με εξοικονομήσεις περίπου 1 δισ. Ευρώ, ενώ οι πρόσθετες παρεμβάσεις που προβλέπονται για τους τομείς της υγείας και της δαπάνης φαρμάκου αναμένεται να προκαλέσουν εξοικονομήσεις πάνω από 1,6 δισ. Ευρώ μεταξύ άλλων μέσα από:
* Την εφαρμογή κεντρικού συστήματος προμηθειών στα νοσοκομεία
* Τον νέο υγειονομικό χάρτη
* Την εφαρμογή σύγχρονων συστημάτων τιμολογήσεων των ιατρικών πράξεων στα νοσοκομεία
* Την επέκταση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και την επέκταση του ελέγχου των συνταγών
* Την καθιέρωση ασφαλιστικής τιμής για τα φάρμακα
* Τον περαιτέρω εξορθολογισμό στις λίστες φαρμάκων
7. Εξορθολογισμός και στόχευση κοινωνικών δαπανών και ενίσχυση των εσόδων του συστήματος κοινωνικής προστασίας
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, στόχος είναι ο εξορθολογισμός και Όπως σημειώνει το υπουργείο Οικονομικών, το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο περιλαμβάνει άμεσες παρεμβάσεις για τη συγκράτηση του κόστους των κοινωνικών μεταβιβάσεων και την ενίσχυση των εσόδων τους μέσα από την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής, αλλά και την εφαρμογή εισφοράς αλληλεγγύης υπέρ ανεργίας ώστε να μπορέσει να στηριχθεί ο πληθυσμός που βρίσκεται εκτός αγοράς εργασίας όσο και μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις που αφορούν στη συνολική αξιολόγηση του συστήματος κοινωνικής προστασίας.
Παράλληλα συνεχίζονται τα προγράμματα ενεργητικής στήριξης του ΟΑΕΔ
Παράλληλα προβλέπεται εξορθολογισμός στις λίστες των δικαιούχων των επιδομάτων που θα μπορούσε, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, να οδηγήσει παράλληλα με τις εξοικονομήσεις ακόμη και σε αυξήσεις σε παροχές προς τις πιο ευάλωτες κοινωνικά ομάδες.
Το υπουργείο σημειώνει επίσης πως με την εξυγίανση του συστήματος κοινωνικών μεταβιβάσεων θα μπορέσει να γίνει εφικτή και η μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
8. Αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και ενίσχυση των φορολογικών εσόδων
Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει:
* Παρεμβάσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής (ύψους 3 δισ. ευρώ) που βασίζονται στο επιχειρησιακό σχέδιο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής που παρουσιάστηκε τον Απρίλιο.
* Παρεμβάσεις για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης κυρίως στους άμεσους, αλλά και στους έμμεσους φόρους (ύψους 6 δισ. ευρώ).
Μεταξύ άλλων σημειώνεται πως η κυβένρηση προχωρά στην αναστολή του πόθεν έσχες για κάθε κατοικία για τα επόμενα δύο χρόνια.
Δεσμεύεται επίσης για την επαναξιολόγηση του συστήματος φορολόγησης και την επιδίωξη της μείωσης των συντελεστών με νομοθετική παρέμβαση που θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο του 2011.
9. Τοπική αυτοδιοίκηση
Προβλέπεται αξιολόγηση των δαπανών, κυρίως των ελαστικών λειτουργικών δαπανών, αλλά και σταδιακή ενίσχυση των εσόδων.
Η συνολική βελτίωση που αναμένεται στα αποτελέσματα των ΟΤΑ είναι περίπου 1,3 δισ. ευρώ και θα προέλθει κυρίως από οικονομίες κλίμακας με την υλοποίηση του Καλλικράτη, την αύξηση εσόδων και την ενίσχυση της συμμόρφωσης μέσα από την απαίτηση της δημοτικής ενημερώτητας, αλλά και τη σταδιακή αυτονόμηση μέρους των εσόδων τους από τον Τακτικό Προϋπολογισμό μέσα από την αύξηση των τοπικών τελών και άλλων εσόδων των δήμων.
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της περιουσίας του δημοσίου, στόχος είναι εισπράξεις ύψους 50 δισ. ευρώ έως το 2015 τα 15 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2012.
Στο Ταμείο θα περιέλθει η ιδιοκτησία των εμπορεύσιμων περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, προκειμένου να αποκρατικοποιηθούν (εταιρικές συμμετοχές, δικαιώματα καθώς και εμπορεύσιμα ακίνητα του Δημοσίου. Τα περιουσιακά στοιχεία υπό τη διαχείριση της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας, τα οποία ανήκουν στη δημόσια κτήση, εξαιρούνται από τις συναλλακτικές δυνατότητες του Ταμείου).
Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, το Ταμείο θα στελεχωθεί από πρόσωπα εγνωσμένης κατάρτισης και εμπειρίας στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων και η διοίκησή του θα τύχει της έγκρισης της Βουλής, στην οποία θα διαβιβάζεται τακτικά έκθεση πεπραγμένων με το στάδιο αξιοποίησης κάθε περιουσιακού στοιχείου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη- μέλη της ευρωζώνης μπορούν να ορίσουν δύο παρατηρητές που δεν θα μετέχουν στη διοίκηση του Ταμείου.
Στο Ταμείο θα μεταβιβαστούν μετοχές και τα συναφή δικαιώματα των περιουσιακών στοιχείων που πρόκειται να αποκρατικοποιηθούν, προκειμένου να προχωρήσει στην αξιοποίησή τους με βάση τις επικρατούσες συνθήκες της αγοράς. Το Ταμείο θα μπορεί να αντλεί χρήματα μέσω δανεισμού ή παροχή ασφάλειας. Δεν θα υπάρχει δυνατότητα επαναμεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων του Ταμείου, δεδομένου ότι τα καθαρά έσοδα που θα προκύπτουν, θα αποδίδονται στο Δημόσιο για τη μείωση του χρέους.
Έχουν ήδη επιλεγεί σύμβουλοι αποκρατικοποιήσεων για: ΔΕΠΑ ΕΑΣ, ΔΑΑ ΤΠΔ, Ελληνικό, Φάσμα Συχνοτήτων, ΟΠΑΠ, ΟΔΙΕ Κρατικά Λαχεία, ΕΛΒΟ Κοίτασμα Αερίου «Νότια Καβάλα», Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, Χαρτοφυλάκιο Ακινήτων Δημοσίου.
Έχουν δρομολογηθεί διαδικασίες για: ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΤΑ, ΛΑΡΚΟ Καζίνο, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Περιφερειακά Αεροδρόμια και Λιμάνια.
Στο μεσοπρόθεσμο επισημαίνεται πως το δημόσιο διατηρεί μειοψηφικά ποσοστά που διασφαλίζουν έλεγχο σε κρίσιμες δικτυακές υποδομές.
Στα προς αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου περιλαμβάνονται τα ακόλουθα:
2011
Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος (OTE)
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ)
ΟΠΑΠ
Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης
Κρατικά Λαχεία
Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς
Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ)
Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο
Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ)
Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Αερίου (ΔΕΣΦΑ)
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΛΑΡΚΟ
AlphaBank
Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος
Οργαν. Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ)
ʼδειες Κινητής Τηλεφωνίας
Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας
Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ)
Ελληνικό
Τέσσερα Αεροσκάφη Airbus
Ακίνητα
2012-2015
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ)
Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ)
Τράπεζα Πειραιώς
Αγροτική Τράπεζα Ελλάδος (ATE)
Αυτοκινητόδρομος «Εγνατία Οδός»
Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ)
Λιμάνια
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Πρωτευούσης
Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων
Ακίνητα 2
Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ)
Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι
Περιφερειακά Αεροδρόμια
Ελληνικό 2
Ψηφιακό Μέρισμα
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης
Μεταλλευτικά Δικαιώματα
Υποθαλάσσιο κοίτασμα/αποθήκη φυσικού αερίου «Ν. Καβάλα»
http://www.lay-out.gr/ellada/26572
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου