Από τα φανάρια, έως τους συρμούς του μετρό και του ΟΣΕ επεκτείνονται οι παράπλευρες απώλειες από το μαύρο πολιτικό χρήμα της Siemens και συμβόλαια αξίας εκατομμυρίων ευρώ με την γερμανική εταιρεία παραμένουν καθηλωμένα. Από το 2008 έχουν παγώσει οι διαγωνισμοί του μετρό που προβλέπουν την λειτουργία επτά νέων σταθμών και αφορούν τις επεκτάσεις σε Ελληνικό, Χαϊδάρι και Περιστέρι, μέσω των οποίων θα εξυπηρετούνται καθημερινά 500.000 επιβάτες!
Σε περίπου ένα μήνα λήγει επίσης η σύμβαση συντήρησης των φαναριών με την εταιρεία Αλκτήρ, άλλο ένα προνομιακό πεδίο της Siemens και αν δεν γίνει νέος διαγωνισμός, στο λεκανοπέδιο Αττικής κινδυνεύουν να σβήσουν 1.200 φανάρια.
Στα μέσα του Φθινοπώρου, το υπουργείο ξεκίνησε την τακτική των «σπασμένων» εργολαβιών, θέλοντας να εξασφαλίσει συνέχεια στην συντήρηση των φαναριών. Σε έναν από αυτούς τους «μικρούς» διαγωνισμούς κατέβηκε η Siemens με μια άλλη γερμανική εταιρία, την Signalbau Huber, η οποία όμως εκτοπίστηκε για τεχνικούς λόγους με αποτέλεσμα να μείνει στο διαγωνισμό μόνο η πρώτη. Το υπουργείο αναγκάστηκε να ακυρώσει το έργο, το επαναδημοπράτησε πρόσφατα και η διαδικασία είναι σε εξέλιξη.
Ο προβληματισμός επιτείνεται από το γεγονός ότι το έργο της συντήρησης των φαναριών που έως σήμερα βρισκόταν υπό την επίβλεψη του υπουργείου Υποδομών, έχει περάσει πλέον στην ευθύνη της νέας Καλλικρατικής Περιφέρειας.
Στο μετρό της Αθήνας το φάντασμα της γερμανικής εταιρείας έχει κοστίσει πολύ στην εξάπλωση του έργου εξαιτίας της άρνησης δύο υπουργών (αρχικά του κ. Γιώργου Σουφλιά και εν συνεχεία του κ. Ρέππα) να υπογράψουν τη σύμβαση για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα (ηλεκτρονική σηματοδότηση, επιτήρηση σταθμών κ.α) συνολικής αξίας 45 εκ. ευρώ. Χωρίς αυτή είναι αδύνατο να κινηθούν οι συρμοί του μετρό με ασφάλεια για τους επιβάτες.
«Περιμένουμε διευκρινίσεις από την ηγεσία του υπουργείου για να προχωρήσουν τα παγωμένα έργα του μετρό καθώς η σύμβαση σηματοδότησης είναι το μόνο κρίσιμο στοιχείο για να ολοκληρωθούν οι εργασίες» δηλώνει στο «protothema.gr» ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Χρίστος Τσίτουρας, υπογραμμίζοντας ότι αφού ανάψει το πράσινο φως από την κυβέρνηση θα χρειαστεί η σύμβαση να επικυρωθεί από το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό και εν συνεχεία να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στην Αττικό Μετρό έχουν υπολογίσει ότι ακόμη και αν η σύμβαση υπογραφεί αύριο, θα χρειαστούν από έξι έως δώδεκα μήνες για να τελειώσουν τα έργα και να γίνουν οι απαιτούμενες δομικές παρεμβάσεις, χρόνος που σύμφωνα με τον κ. Τσίτουρα θα καταβληθεί προσπάθεια να συρρικνωθεί στους εννέα έως δέκα μήνες.
Σε φυσιολογικές συνθήκες, το νέο δίκτυο μετρό θα παραδίδονταν τμηματικά έως το καλοκαίρι του 2011!
Φεύγουν τα εργοτάξια αλλά οι συρμοί ακίνητοι
Και ενώ στην Αττικό Μετρό περιμένουν οδηγίες για να ξεμπλοκάρουν οι νέοι σταθμοί, τα έργα του μετρό προχωρούν σε τέτοιο βαθμό που σε λίγο τα εργοτάξια θα φύγουν αλλά οι σταθμοί θα παραμείνουν «κλειδωμένοι».
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πολλούς σταθμούς όπως στο Περιστέρι, τοποθετήθηκαν τα ακυρωτικά μηχανήματα και ολοκληρώθηκε η ανάπλαση της πλατείας των 9 στρεμμάτων. Στο Χαϊδάρι σε λίγο τελειώνουν οι χώροι στάθμευσης ενώ οι εργασίες αποκατάστασης του περιβάλλοντος στο Ελληνικό αφήνουν την εντύπωση στον κόσμο ότι πολύ σύντομα οι σταθμοί θα λειτουργήσουν.
Πρόοσο εμφανίζουν οι επεκτάσεις προς Πειραιά αφού εντός της εβδομάδας αναμένεται να δοθούν στους υποψήφιους τα τεύχη δημοπράτησης ώστε να περάσει ο διαγωνισμός στην β’ φάση. Οι επεκτάσεις σέρνονται από το 2008 καθώς ο Άκτωρας είχε την «ατυχία» να συμμαχήσει με την Siemens και να κατέβει στο σχετικό διαγωνισμό, συνολικής αξίας 515 εκ. ευρώ. Η σύνθεση της κοινοπραξίας «τσίγκλησε» την Μηχανική του κ. Πρόδρομου Εμφιετζόγλου, η οποία βρήκε την ευκαιρία να καταγγείλει στην Κομισιόν το διαγωνισμό. Η υπόθεση όμως έχει μπει πλέον στο αρχείο.
Προβλήματα σηματοδότησης αντιμετωπίζει και το σιδηροδρομικό δίκτυο ενώ λόγω Siemens έχει τελματώσει και η αμαρτωλή σύμβαση-λάστιχο των ασύρματων επικοινωνιών (GSMAR) για την οποία μάλιστα η γερμανική εταιρεία αξιώνει αποζημιώσεις καθυστερήσεων ύψους 7 εκ. ευρώ!
Επαναξιολόγηση και Σύμφωνα Ακεραιότητας
Η κυβέρνηση με το πέρας των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής εμφανίζεται αποφασισμένη να λύσει το γόρδιο δεσμό που κρατά σε ομηρεία κρίσιμα έργα στο τομέα των μεταφορών για τουλάχιστον μια διετία. Σε αυτή την κατεύθυνση σχεδιάζει επαναξιολόγηση των διαγωνισμών που έχει κερδίσει η Siemens και επιστρατεύει το Σύμφωνο Ακεραιότητας, που θα ισχύει για όλους τους μελλοντικούς διαγωνισμούς.
Πρόκειται για μία συμφωνία όλων των διαγωνιζόμενων ότι δεν θα δωροδοκήσουν και δεν θα χρησιμοποιήσουν αδιαφανείς διαδικασίες κατά την δημοπράτηση ενός έργου, μια μέθοδο που προωθεί σε όλο τον κόσμο και η ίδια η γερμανική εταιρεία και την οποία εφαρμόζουν και χώρες με ανεβασμένα κρούσματα διαφθοράς όπως η Κολομβία, η Παραγουάη και η Ινδονησία!
Ο υπουργός Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέππας θα συμπεριλάβει το σύμφωνο ακεραιότητας στο νέο θεσμικό πλαίσιο για τα δημόσια έργα.
Δύο μεγάλοι διαγωνισμοί 7,5 εκ. ευρώ για τα φανάρια
Χαοτική παραμένει η κατάσταση και σε ένα ακόμη πολύ κρίσιμο έργο για την πρωτεύουσα που είναι η λειτουργία και συντήρηση των 1.200 φωτεινών σηματοδοτών.
Το πρόβλημα ανέκυψε στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού, όταν έληξε το συμβόλαιο συντήρησης των φαναριών με την Siemens και το υπουργείο Υποδομών επιστράτευσε μικρότερες εργολαβίες για να αποφύγει ένα ολοκληρωτικό μπλάκ άουτ. Όμως παρά το γεγονός ότι στην συντήρηση που αφορά το μη εξειδικευμένο υλικό (λαμπτήρες, καλώδια, φανάρια, ιστούς) υπάρχει λύση από εγχώριες ελληνικές εταιρείες, στον τομέα λογισμικού που είναι ο «εγκέφαλος» των συστημάτων φωτεινής σηματοδότησης, η γερμανική εταιρεία έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο.
Με εξαίρεση 450 κόμβους που συντηρούνται από τα συνεργεία του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ, το 75% των φαναριών ελέγχεται από την γερμανική εταιρεία και το 25% από μια άλλη επίσης γερμανική εταιρεία, την Signalbau Huber.
Εκτός από το νέο διαγωνισμό που θα πρέπει να βγει στον αέρα για να αντικαταστήσει την εργολαβία της Αλκτήρ που λήγει στις 17 Φεβρουαρίου, το τελευταίο διάστημα τρέχουν άλλοι δύο μεγάλοι διαγωνισμοί για τα φανάρια. Ο ένας ύψους 5,5 εκ. ευρώ αφορά συντήρηση μη εξειδικευμένου υλικού και είναι στο στάδιο της κατακύρωσης η οποία έχει μπλοκάρει λόγω ενστάσεων. Ο δεύτερος, αφορά το λογισμικό (προγραμματισμό ρυθμιστών, κέντρο ελέγχου, μηνιαία επιτήρηση των ρυθμιστών) και είναι συνολικού ύψους 2 εκ. ευρώ μαζί με ΦΠΑ και βγήκε στον αέρα την περασμένη Πέμπτη. http://troktiko.eu
Σε περίπου ένα μήνα λήγει επίσης η σύμβαση συντήρησης των φαναριών με την εταιρεία Αλκτήρ, άλλο ένα προνομιακό πεδίο της Siemens και αν δεν γίνει νέος διαγωνισμός, στο λεκανοπέδιο Αττικής κινδυνεύουν να σβήσουν 1.200 φανάρια.
Στα μέσα του Φθινοπώρου, το υπουργείο ξεκίνησε την τακτική των «σπασμένων» εργολαβιών, θέλοντας να εξασφαλίσει συνέχεια στην συντήρηση των φαναριών. Σε έναν από αυτούς τους «μικρούς» διαγωνισμούς κατέβηκε η Siemens με μια άλλη γερμανική εταιρία, την Signalbau Huber, η οποία όμως εκτοπίστηκε για τεχνικούς λόγους με αποτέλεσμα να μείνει στο διαγωνισμό μόνο η πρώτη. Το υπουργείο αναγκάστηκε να ακυρώσει το έργο, το επαναδημοπράτησε πρόσφατα και η διαδικασία είναι σε εξέλιξη.
Ο προβληματισμός επιτείνεται από το γεγονός ότι το έργο της συντήρησης των φαναριών που έως σήμερα βρισκόταν υπό την επίβλεψη του υπουργείου Υποδομών, έχει περάσει πλέον στην ευθύνη της νέας Καλλικρατικής Περιφέρειας.
Στο μετρό της Αθήνας το φάντασμα της γερμανικής εταιρείας έχει κοστίσει πολύ στην εξάπλωση του έργου εξαιτίας της άρνησης δύο υπουργών (αρχικά του κ. Γιώργου Σουφλιά και εν συνεχεία του κ. Ρέππα) να υπογράψουν τη σύμβαση για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα (ηλεκτρονική σηματοδότηση, επιτήρηση σταθμών κ.α) συνολικής αξίας 45 εκ. ευρώ. Χωρίς αυτή είναι αδύνατο να κινηθούν οι συρμοί του μετρό με ασφάλεια για τους επιβάτες.
«Περιμένουμε διευκρινίσεις από την ηγεσία του υπουργείου για να προχωρήσουν τα παγωμένα έργα του μετρό καθώς η σύμβαση σηματοδότησης είναι το μόνο κρίσιμο στοιχείο για να ολοκληρωθούν οι εργασίες» δηλώνει στο «protothema.gr» ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Χρίστος Τσίτουρας, υπογραμμίζοντας ότι αφού ανάψει το πράσινο φως από την κυβέρνηση θα χρειαστεί η σύμβαση να επικυρωθεί από το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό και εν συνεχεία να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στην Αττικό Μετρό έχουν υπολογίσει ότι ακόμη και αν η σύμβαση υπογραφεί αύριο, θα χρειαστούν από έξι έως δώδεκα μήνες για να τελειώσουν τα έργα και να γίνουν οι απαιτούμενες δομικές παρεμβάσεις, χρόνος που σύμφωνα με τον κ. Τσίτουρα θα καταβληθεί προσπάθεια να συρρικνωθεί στους εννέα έως δέκα μήνες.
Σε φυσιολογικές συνθήκες, το νέο δίκτυο μετρό θα παραδίδονταν τμηματικά έως το καλοκαίρι του 2011!
Φεύγουν τα εργοτάξια αλλά οι συρμοί ακίνητοι
Και ενώ στην Αττικό Μετρό περιμένουν οδηγίες για να ξεμπλοκάρουν οι νέοι σταθμοί, τα έργα του μετρό προχωρούν σε τέτοιο βαθμό που σε λίγο τα εργοτάξια θα φύγουν αλλά οι σταθμοί θα παραμείνουν «κλειδωμένοι».
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πολλούς σταθμούς όπως στο Περιστέρι, τοποθετήθηκαν τα ακυρωτικά μηχανήματα και ολοκληρώθηκε η ανάπλαση της πλατείας των 9 στρεμμάτων. Στο Χαϊδάρι σε λίγο τελειώνουν οι χώροι στάθμευσης ενώ οι εργασίες αποκατάστασης του περιβάλλοντος στο Ελληνικό αφήνουν την εντύπωση στον κόσμο ότι πολύ σύντομα οι σταθμοί θα λειτουργήσουν.
Πρόοσο εμφανίζουν οι επεκτάσεις προς Πειραιά αφού εντός της εβδομάδας αναμένεται να δοθούν στους υποψήφιους τα τεύχη δημοπράτησης ώστε να περάσει ο διαγωνισμός στην β’ φάση. Οι επεκτάσεις σέρνονται από το 2008 καθώς ο Άκτωρας είχε την «ατυχία» να συμμαχήσει με την Siemens και να κατέβει στο σχετικό διαγωνισμό, συνολικής αξίας 515 εκ. ευρώ. Η σύνθεση της κοινοπραξίας «τσίγκλησε» την Μηχανική του κ. Πρόδρομου Εμφιετζόγλου, η οποία βρήκε την ευκαιρία να καταγγείλει στην Κομισιόν το διαγωνισμό. Η υπόθεση όμως έχει μπει πλέον στο αρχείο.
Προβλήματα σηματοδότησης αντιμετωπίζει και το σιδηροδρομικό δίκτυο ενώ λόγω Siemens έχει τελματώσει και η αμαρτωλή σύμβαση-λάστιχο των ασύρματων επικοινωνιών (GSMAR) για την οποία μάλιστα η γερμανική εταιρεία αξιώνει αποζημιώσεις καθυστερήσεων ύψους 7 εκ. ευρώ!
Επαναξιολόγηση και Σύμφωνα Ακεραιότητας
Η κυβέρνηση με το πέρας των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής εμφανίζεται αποφασισμένη να λύσει το γόρδιο δεσμό που κρατά σε ομηρεία κρίσιμα έργα στο τομέα των μεταφορών για τουλάχιστον μια διετία. Σε αυτή την κατεύθυνση σχεδιάζει επαναξιολόγηση των διαγωνισμών που έχει κερδίσει η Siemens και επιστρατεύει το Σύμφωνο Ακεραιότητας, που θα ισχύει για όλους τους μελλοντικούς διαγωνισμούς.
Πρόκειται για μία συμφωνία όλων των διαγωνιζόμενων ότι δεν θα δωροδοκήσουν και δεν θα χρησιμοποιήσουν αδιαφανείς διαδικασίες κατά την δημοπράτηση ενός έργου, μια μέθοδο που προωθεί σε όλο τον κόσμο και η ίδια η γερμανική εταιρεία και την οποία εφαρμόζουν και χώρες με ανεβασμένα κρούσματα διαφθοράς όπως η Κολομβία, η Παραγουάη και η Ινδονησία!
Ο υπουργός Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέππας θα συμπεριλάβει το σύμφωνο ακεραιότητας στο νέο θεσμικό πλαίσιο για τα δημόσια έργα.
Δύο μεγάλοι διαγωνισμοί 7,5 εκ. ευρώ για τα φανάρια
Χαοτική παραμένει η κατάσταση και σε ένα ακόμη πολύ κρίσιμο έργο για την πρωτεύουσα που είναι η λειτουργία και συντήρηση των 1.200 φωτεινών σηματοδοτών.
Το πρόβλημα ανέκυψε στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού, όταν έληξε το συμβόλαιο συντήρησης των φαναριών με την Siemens και το υπουργείο Υποδομών επιστράτευσε μικρότερες εργολαβίες για να αποφύγει ένα ολοκληρωτικό μπλάκ άουτ. Όμως παρά το γεγονός ότι στην συντήρηση που αφορά το μη εξειδικευμένο υλικό (λαμπτήρες, καλώδια, φανάρια, ιστούς) υπάρχει λύση από εγχώριες ελληνικές εταιρείες, στον τομέα λογισμικού που είναι ο «εγκέφαλος» των συστημάτων φωτεινής σηματοδότησης, η γερμανική εταιρεία έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο.
Με εξαίρεση 450 κόμβους που συντηρούνται από τα συνεργεία του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ, το 75% των φαναριών ελέγχεται από την γερμανική εταιρεία και το 25% από μια άλλη επίσης γερμανική εταιρεία, την Signalbau Huber.
Εκτός από το νέο διαγωνισμό που θα πρέπει να βγει στον αέρα για να αντικαταστήσει την εργολαβία της Αλκτήρ που λήγει στις 17 Φεβρουαρίου, το τελευταίο διάστημα τρέχουν άλλοι δύο μεγάλοι διαγωνισμοί για τα φανάρια. Ο ένας ύψους 5,5 εκ. ευρώ αφορά συντήρηση μη εξειδικευμένου υλικού και είναι στο στάδιο της κατακύρωσης η οποία έχει μπλοκάρει λόγω ενστάσεων. Ο δεύτερος, αφορά το λογισμικό (προγραμματισμό ρυθμιστών, κέντρο ελέγχου, μηνιαία επιτήρηση των ρυθμιστών) και είναι συνολικού ύψους 2 εκ. ευρώ μαζί με ΦΠΑ και βγήκε στον αέρα την περασμένη Πέμπτη. http://troktiko.eu
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου